بلاگ

آشنایی با انواع قفل های آپارتمانی

.jpg 1

یک از عناصر اصلی امنیت در تمامی فضا ها قفل درب است میزان اهمیت و کاربرد این قعطه به حدی بالا بوده که حتی در موقعی که هدف اعلام امنیت باشد از تصویر قفل استفاده میشود امروزه با به روز شدن تمامی محصولات و بروزرسانی آن ها در زمینه های مختلف نیازبه مقاوم سازی های گوناگون در هر زمینه ای کاملا بدیهی میباشد؛

از این رو در صنعت قفل نیز همین قاعده پا برجاست و هر لحظه امکانات جدیدی به این عنصر امنیتی اضافه شده و یا عناصر اصلی آن به روز تر و مقاوم تر میشود.

برای معرفی بهتر این عنصر باید مروری کوتاه بر پیشینه قفل داشته باشیم از زمان رومیان که با ترفند هایی پیچیده و سخت درب ها را مهر و موم میکردن تا به هم اکنون که با لمسی کوچک اما صحیح قفل ها بازو بسته میشوند.

قفل ها در دنیای امروز بسته به ماهیت استفاده و محیطی که امنیت آن را تامین میکنند شکلی متفاوت دارند

در زمینه منزل انواع قفل ها در دسته بندی های متنوع اینگونه اند:

قفل های حیاطی

قفل های درب ورودی

قفل های آویز

 قفل درب ضد سرقت

در این مقاله قصد داریم به این دسته بندی ها بپردازیم

. انواع قفل های حیاطی :

برقی.jpg

این محصول همانطور که از نامش پیداست برای درب های حیاط و اصطلاحا گاراژی ساخته شده و به طور کلی در دو نوع مکانیکی و برقی عرضه میشود ؛ مدل مکانیکی آن ها در متریال های مختلف ساخته میشود که بهترین نوع آن قفل حیاطی با زبانه و سیلندر برنجی است ،این مدل مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و حرارت دارد.

اما برای ایمنی بیشتر مدل برقی این محصول پیشنهاد میشود چرا که به خاطر شکل ساختاری آن غیر قابل نفوذ بوده و حتی در برابر دیلم نیز هیچ ضعفی نداشته و مانند یک نگهبان کارکشته تا آخرین نفس دژ شما را مستحکم نگه میدارد.

انواع قفل های درب ورودی :

کلیدی سوئیچی رویسی.jpg

در رابطه با این قفل ها مطلب کمی گسترده تر خواهد بود چرا که به دلیل تنوع محصول در قسمت دستگیره های درب چوبی دسته بندی متنوع تری از نظر سایز و کارایی وجود دارد که به تفضیل به آن ها م ی پردازیم.

در سال های نه چندان دور دستگیره های درب به چهار نوع تقسیم می‌شدند :

1.دستگیره های آپارتمانی :

دستگیره هایی که از یکطرف(جداره بیرونی)ثابت و از طرف دیگر(جداره داخلی)متحرک هستند .

این سبک برای امنیت بالا با دو عنصر قفل و سیلندر(توپی پرتابل)نصب می‌شود.

2.دستگیره‌های سرویسی :

دستگیره هایی که با یک ضامن چرخشی از داخل باز و بسته میشوند و از بیرون این قابلیت را ندارند .

3.دستگیره های سوئیچی :

دستگیره هایی که هر دو طرف بازشو هستند و در قسمت قفل قابلیت نصب سیلندر(توپی پرتابل)دارند .

4.دستگیره های کلیدی :

دستگیره هایی که از دو طرف باز شو هستند اما دیگر برای قفل شدن درب به سیلندر نیازی نیست و با کلید های ساده کار میکنند و غلب همه آنهابا یک نوع کلید باز می شوند و قفل اکونومی محسوب می شوند .

نکته:

*دستگیره های آپارتمانی و سرویسی به خاطر شکل ساختاری در دو دسته چپ باز شو و راست بازشو تولید می‌شوند و دستگیره های کلیدی و سوئیچی در این مورد محدودیتی ندارند.

*ساختار قفل ها برای هر کدام از این موارد متفاوت است البته دستگیره آپارتمانی و سوئیچی از یک نوع قفل استفاده میکنند.

این سبک دستگیره ها هنوز هم تولید و عرضه میشوند اما در مقیاسی بسیار کمتر از قبل ،

چرا که برند های بزرگ که همیشه خط مشی مصرف را پی ریزی میکنند به این نتیجه رسیدند که این سبک از دستگیره های به دلیل تنوع زیاد و بی دلیل باعث رسوب محصولات در انبار میشوند پس  می‌توان با ادغام محصولات با یک دیگر تمامی درب ها را تنها با دونوع دستگیره پوشش داد، این امر سبب شد که در این برند ها دستگیره درب تنها در دو نوع آپارتمانی و سوئیچی تولید شده و بسته به کاربری فضا از سیلندر های متنوع استفاده شود.

که در ادامه باعث شد محصولات متنوع تری نیز برای درب ها طراحی شود .

حال برگردیم به موضوع اصلی

بر اساس همین موارد که در رابطه با دستگیره های ارائه شد ،قفل ها نیز تمامی تنوع های ذکر شده را در برمیگیرند اما قفل های سرویسی و کلیدی در مقیاس بسیار کمتری نسبت به قبل تولید میشوند زیرا سبک طراحی دستگیره های جدید با فرمت این قفل ها هم‌خوانی ندارند نه به لحاظ ابعاد و نه کاربرد .

اما کماکان با متریال های گوناگون تولید و عرضه میشوند.

ابعاد قفل های درب چوبی :

قفل های درب چوبی قالبا در سه نوع کلی تولید میشوند

7سانتی: تمامی مشخصات این محصول را با جزئیات تا به این جای کار به شما گفتیم ،این محصول امروزه بیشتر در مدل های سوئیچی(سیلندر خور)در کیفیت های متنوع تولید میشود که تا به امروز کیفیت درجه یک آن قفل یست که در در آن زبانه برنجی و محور بلبرینگ دار  به کار رفته باشد.

     سیلندر: در این مقاله چندین بار از این عنصر یاد شده که لازم دانستیم معرفی هر چند کوتاهی از آن داشته باشیم اما به علت تنوع بالای خود این محصول در مقاله مجزا به آن پرداخته ایم .

سیلندر یا توپی پرتابل همان قطعه ایست که در قفل به صورت مجزا نصب میشود و امنیت، شناسایی و ورود را بررسی و تایید میکند.

ها.jpg

8سانتی:این قفل ها در ساختار سوئیچی تولید میشوند و عموما برای دستگیره های رزت(دوتکه)و دستگیره های پلاک پهن طراحی شده اند و تفاوتی که با قفل های 7 سانتی متری دارند این است که حفره نصب سیلندر آن های حدودا دو سانتی متر عقب تر بوده تا قابلیت نصب دستگیره های پهن تر را نیز داشته باشند.

8 سانتی.jpg

نکته: تمامی قفل های که امروزه در بازار میبینید در سه طرف حفره محور دستگیره سه حفره کوچک تر وجود دارد که امکان نصب دستگیره رزت را برای شا فراهم میکند و یا به تعبیری دیگر اگر این سه حفره را مشاهده کردید بدان معناست که میتوانید برای نصب دستگیره رزت(دوتکه) از این قفل استفاده کنید.

رزتی.jpg

قفل درب ضد سرقت:این قفل ها فقط در یک مورد با سایر قفل ها وجه اشتراک  وآن کمک به باز و بسته نگه داشتن درب است و به جز این مورد هیچ وجه اشتراکی با قفل های ذکر شده ندارند به همین خاطر در مقاله ای جدا گانه به آن پرداخته ایم. این نوع از قفل در بازار با نام چهار لول هم معروف هستند و علت نام گذاری آنها وجود 4 لوله ضخیم که باعث ایجاد امنیت بسیار بالا برای درب ساختمان می شود .

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “آشنایی با انواع قفل های آپارتمانی

  1. حمیدرضا وحیدی گفت:

    مطالب مفیدی را ارائه داده اید . با تشکر

  2. پزشکان گفت:

    عالی بود و مثل همیشه مفید

    1. محمدرضا ابراهیمی گفت:

      سپساس گذارم

  3. اکبر گفت:

    حتما حضوری میرسم خدمتتون برای خرید

    1. محمدرضا ابراهیمی گفت:

      باعث افتخار ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *